Valikteema I

“THE MOOC MISSTEP AND THE OPEN EDUCATION INFRASTRUCTURE”

MOOC tähistab massiivset avatud veebikursust (Massive Open Online Course). See on veebipõhine õppetöö vorm, kus suur hulk osalejaid saab osaleda tasuta või madala hinnaga kursustel, mida pakuvad sageli mainekad ülikoolid või organisatsioonid. MOOC-id võimaldavad laiaulatuslikku juurdepääsu haridusele ja on muutunud populaarseks vahendiks elukestvas õppes. Need kursused hõlmavad mitmesuguseid teemasid ja kasutavad sageli interaktiivseid veebipõhiseid platvorme, et hõlbustada osalejate koostööd ja suhtlust.

MOOC-id (Massiivsed avatud veebikursused) populariseerisid platvormid nagu Udacity ja Coursera.

Udacity on eraõppeasutus, mis pakub eelkõige veebipõhiseid kursusi ja programme. See asutati 2012. aastal Stanfordi Ülikooli professorite poolt ja selle eesmärk on pakkuda tasulist, kvaliteetset ja praktilist kõrgharidust. Udacity kursused keskenduvad valdkondadele nagu programmeerimine, tehisintellekt, andmeteadus, äri ja muud tehnilised oskused.

Coursera partnerdab mitmete ülikoolide ja organisatsioonidega, et pakkuda laia valikut kursusi erinevatel teemadel, alates teadusest ja matemaatikast kuni kunsti ja humanitaarteadusteni. Kursused hõlmavad videosid, interaktiivseid harjutusi, projektide esitamist ja tihti ka võimalust saada sertifikaat kursuse lõpetamise kohta.

Õppijad saavad Coursera kaudu õppida oma tempos ja valida kursusi vastavalt oma huvidele ja vajadustele. Kuigi paljud kursused on tasulised, pakub Coursera ka võimalust osaleda tasuta auditikursustel, mis võimaldavad ligipääsu kursuse materjalidele ilma sertifikaadita. Coursera on saavutanud laialdase populaarsuse tänu oma kvaliteetsele haridusmaterjalile ja rahvusvahelisele kättesaadavusele.

Praeguses kiiresti arenevas maailmas rohkem kasutatakse digitehnoloogiat.

Kaasaegne õppimine on jõudnud järgmise etapini, nagu “avatud haridus”.

“Avatud haridus” (inglise keeles “open education”) viitab hariduspraktikatele ja ressurssidele, mis on kättesaadavad vabalt ja avalikult, võimaldades laiemat juurdepääsu õppematerjalidele, kursustele ja õppimisvõimalustele. Avatud hariduse kontseptsioon tugineb ideele, et haridus peaks olema kõigile kättesaadav, olenemata geograafilisest asukohast või majanduslikest piirangutest.

Avatud hariduse võtmekomponendid hõlmavad järgmist:

  1. Avatud õppematerjalid: Tekstid, videod, harjutused ja muud õppematerjalid, mis on vabalt kättesaadavad internetis ja mida saab vabalt kasutada ja jagada.
  2. Avatud kursused: Kursused, mis on avatud kõigile huvilistele, sageli läbi võrgupõhiste platvormide, nagu MOOC-id (Massive Open Online Courses).
  3. Avatud litsentsid: Litsentsid, mis võimaldavad õppematerjalide vaba kasutamist, kohandamist ja jagamist, tingimusel et säilitatakse autoriõiguse teatav määr.
  4. Avatud juurdepääs: Põhimõte, et haridus peaks olema kättesaadav kõigile, olenemata sotsiaalsest staatusest, majanduslikust olukorrast või geograafilisest asukohast.
  5. Avatud teadus: Teaduspraktikad, mis hõlmavad avatud juurdepääsu teadusartiklitele ja andmetele, võimaldades teadlastel vabalt jagada ja ehitada üles teiste töödele.

Avatud haridus edendab läbipaistvust, koostööd ja teadmiste jagamist kogukondade ja üksikisikute vahel, muutes hariduse demokraatlikumaks ja kättesaadavamaks.

MOOC-ide lühikese, hiilgava populaarsuse peamine tagajärg oli veenda paljusid inimesi, et hariduskontekstis tähendab “avatud” avatud sissepääsu kursustele, mis pole mitte ainult täielikult autoriõigustega kaitstud, vaid mille kasutustingimused on piiravamad kui BBC või New York Timesi omad, nagu näitab järgmine Coursera veebisaidi keel:

   Te ei tohi võtta ühtegi Coursera pakutavat veebikursust ega kasutada saadud tunnistust osana ühestki tasulise või ainepunkte andvast sertifitseerimisest ega programmist mõnes kolledžis, ülikoolis või muus akadeemilises asutuses ilma Coursera selgesõnalise kirjaliku loata. Selline veebikursuse või tunnistuse kasutamine on nende kasutustingimuste rikkumine.

Mõte sellest, et keegi kuskil usub, et avatud haridus tähendab “avatud sissepääsu täielikult autoriõigustega karmide kasutustingimustega kursustele”, on ülimalt tragikoomiline(D.Willey, 2015).

“Avatud” peaks olema omadussõna, mis kirjeldab kõiki autoriõigusega kaitstavaid teoseid, mis on litsentseeritud viisil, mis võimaldab kasutajatel vabalt ja igavesti osaleda 5R-i tegevustes:

  1. Jätta endale õigus teha, omada ja kontrollida teose koopiaid (nt alla laadida, dubleerida, salvestada ja hallata).
  2. Korduskasutus – õigus kasutada teost mitmel viisil (nt klassis, õpigrupis, veebis, videos jne).
  3. Muuta – õigus kohandada, reguleerida, muuta või teost ise muuta (nt tõlkida teise keelde).
  4. Remix – õigus kombineerida algne või muudetud teos teiste avatud teostega uue loomiseks (nt lisada teos mashup’isse).
  5. Ümberjagamine – õigus jagada originaalteose, teie muudatuste või remixide koopiaid teistega (nt anda teose koopia sõbrale).

Need R5 õigused, koos selge avaldusega, et need on tasuta ja igavesti kehtivad, on välja toodud paljudes Creative Commonsi litsentsides. Kui laadite alla video Khan Academy’ist, loengumärkused MIT OpenCourseWare’ist, artikli Wikipedia’ist või õpiku OpenStax College’ist – kõik need kasutavad Creative Commonsi litsentsi – teil on vabadus ja igavene luba osaleda nende materjalidega 5R tegevustes. Kuna need on avaldatud Creative Commonsi litsentsi all, pole teil vaja küsida luba ja te ei pea maksma litsentsitasu. 

Kui avatud litsentse rakendatakse kogu virna ulatuses – luues tõeliselt avatud tunnistusi, avatud hindamisi, avatud haridusressursse ja avatud pädevusi, mille tulemuseks on avatud haridusinfrastruktuur – saab iga virna osa muuta, kohandada, parendada, kohandada ja muidu kohandada kohalike vajadustega ilma vajaduseta küsida luba ega maksta litsentsitasusid. Kohalikud osalejad kohaliku ekspertiisiga on volitatud rajada infrastruktuurile lahendusi kohalikele probleemidele. Ja nad saavad seda teha vabalt.

Avatud haridusinfrastruktuuri loomine vabastab inimeste talendi ja kire, kes soovivad haridusprobleeme lahendada, kuid kellel puudub aeg ratta uuesti leiutamiseks ja protsessis tulekahju avastamiseks.

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started